Arrêt de service programmé du vendredi 10 juin 16h jusqu’au lundi 13 juin 9h. Pour en savoir plus
Accéder directement au contenu Accéder directement à la navigation
Communication dans un congrès

A new framework for solving en-routes conflicts

Cyril Allignol 1 Nicolas Barnier 2 Nicolas Durand 1 Jean-Marc Alliot 3
2 MAIA-OPTIM - ENAC Equipe MAIAA-OPTIM
MAIAA - ENAC - Laboratoire de Mathématiques Appliquées, Informatique et Automatique pour l'Aérien
3 IRIT-APO - Algorithmes Parallèles et Optimisation
IRIT - Institut de recherche en informatique de Toulouse
Abstract : The en-route conflict resolution problem has been modelled in many different ways, generally depending on the tools that were proposed to solve it. For instance, with purely analytic mathematical solvers, models tend to be very restrictive (constant speeds, linear trajectories\dots) to respect the inherent limitations of the technology. This paper introduces a new framework that separates the model from the solver so as to be able to: first, enhance the model with as many refinements (e.g. wind and trajectory uncertainties) as necessary to comply with operational constraints; second, compare different resolution methods on the same data, which is one of the crucial aspects of scientific research. To this aim, our framework can generate a benchmark of conflict resolution problems built with various scenarios involving a given number of aircraft, level of uncertainties and number of manoeuvres. We then compare two different optimization paradigms, Evolutionary Algorithm and Constraint Programming, which can efficiently solve difficult instances in near real time, to illustrate the usefulness of our approach.
Type de document :
Communication dans un congrès
Liste complète des métadonnées

Littérature citée [20 références]  Voir  Masquer  Télécharger

https://hal-enac.archives-ouvertes.fr/hal-00828736
Contributeur : Laurence Porte Connectez-vous pour contacter le contributeur
Soumis le : vendredi 31 mai 2013 - 16:31:17
Dernière modification le : jeudi 7 avril 2022 - 03:38:05
Archivage à long terme le : : mardi 4 avril 2017 - 14:43:17

Fichier

atm2013_allignolbarnierduranda...
Fichiers produits par l'(les) auteur(s)

Identifiants

  • HAL Id : hal-00828736, version 1

Citation

Cyril Allignol, Nicolas Barnier, Nicolas Durand, Jean-Marc Alliot. A new framework for solving en-routes conflicts. ATM 2013, 10th USA/Europe Air Traffic Management Research and Development Seminar, Jun 2013, Chicago, United States. pp 1-9. ⟨hal-00828736⟩

Partager

Métriques

Consultations de la notice

485

Téléchargements de fichiers

239