META-CDM : Multimodal, Efficient Transportation in Airports and Collaborative Decision Making - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Communication Dans Un Congrès Année :

META-CDM : Multimodal, Efficient Transportation in Airports and Collaborative Decision Making

(1) , (2) , (2)
1
2

Résumé

Be it snow, volcanic ash or strikes, crisis events impose high costs on the air transportation system and society. Airlines have progressively learned to mitigate the irregular operations arising from such events through procedures such as Airport Collaborative Decision Making (A-CDM) for traffic flow and airport departure management; however the passenger's door-to-door journey during difficult times often remains unpleasant. Meta-CDM (Multimodal, Efficient Transportation in Airports and Collaborative Decision Making), aims to take a passenger-centric approach and to examine how airside and landside CDM can be interlinked with other transport modes to minimize the impact of severe disruptions. We provide an analysis of past successes and failures of passenger-centric operations, by investigating representative disruptive events. We focus on the links between different transportation modes and the practicalities of switching modes in a crisis situation. We analyze if and how passenger metrics could be used to measure the performance of an extended A-CDM concept.
Les crises affectant le système du transport aérien (évènements météorologiques, éruption volcanique, grèves) se révèlent non seulement couteuses pour celui-ci mais également pour la société dans son ensemble. Si les compagnies aériennes parviennent progressivement à réduire les irrégularités de leurs opérations grâce à des procédures telles que celles liées au A-CDM (Airport Collaborative Decision Making), le voyage porte à porte des passagers aériens continue à être fortement impacté et peut ainsi être vécu comme une désagréable expérience pour ceux-ci. L'objectif du projet Meta-CDM (Multimodal, Efficient Transportation in Airports and Collaborative Decision Making) est d'étudier comment le CDM pourrait être amélioré pour permettre de minimiser l'impact des perturbations importantes. Dans cet article, après avoir analysé des évènements perturbateurs passés, nous étudions les liens entre les différents modes de transport en situation de crise ainsi que les métriques passagers qui pourraient être utilisés pour mesurer les performances d'un concept CDM étendu.
Fichier principal
Vignette du fichier
Laplace_AUN2014.pdf (258.54 Ko) Télécharger le fichier
Origine : Fichiers éditeurs autorisés sur une archive ouverte
Loading...

Dates et versions

hal-01016793 , version 1 (01-07-2014)

Identifiants

  • HAL Id : hal-01016793 , version 1

Citer

Isabelle Laplace, Aude Marzuoli, Eric Féron. META-CDM : Multimodal, Efficient Transportation in Airports and Collaborative Decision Making. AUN 2014, Airports in Urban Networks, Apr 2014, Paris, France. ⟨hal-01016793⟩

Collections

ENAC DD OPTIM
362 Consultations
364 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook Twitter LinkedIn More