D. Acemoglu, D. Laibson, and J. Et-list, Equalizing superstars: the internet and the democratization of education, American Economic Review: Papers & Proceedings, vol.104, issue.5, pp.523-527, 2014.

F. Amadieu and A. Et-tricot, Apprendre avec le numérique : mythes et réalités, 2014.

S. Aragon and E. Et-johnson, Factors influencing completion and noncompletion of community college online courses, The American Journal of Distance Education, vol.22, pp.146-158, 2008.

P. Attewell, Comment: the first and second digital divides, Sociology of Education, vol.74, pp.252-259, 2001.

A. Bandura, Perceived self-efficacy in cognitive development and functioning, Educational psychologist, vol.28, pp.117-148, 1993.

U. Boser, Are schools getting a big enough bang for their education technology buck, 2013.

D. Boullier, MOOC : en attendant l'innovation. Distances et médiations des savoirs. Repéré sur le site de la revue, 2014.

D. Boullier, Sociologie du numérique, 2016.

G. Boulton-lewis, L. Buys, and J. Et-lovie-kitchin, Learning and active ageing, Educational Gerontology, vol.32, pp.271-282, 2006.

D. Cardon, À quoi rêvent les algorithmes. Nos vies à l'heure des big data. Paris : Seuil-La République des idées, 2015.

P. Carré, Le troisième âge de l'éducation permanente. Éducation permanente, vol.56, pp.43-69, 1980.

P. Carré, A. Moisan, and D. Et-poisson, L'autoformation : perspectives de recherche, 2010.

W. Carsten and L. Et-collet, Numérique, éducation et apprentissage : Enjeux communicationnels, 2015.

L. Chanquoy, J. Sweller, and A. Et-tricot, La charge cognitive : théorie et applications, 2007.

M. Cisel, Utilisations des MOOC : éléments de typologie, 2016.

D. Duay and B. Et-bryan, Learning in later life: what seniors want in a learning experience, Educational Gerontology, vol.34, issue.12, pp.1070-1086, 2008.

J. Dumazedier and N. Et-leselbaum, Émergence d'un nouveau secteur des sciences de l'éducation : la sociologie de l'autoformation. Revue Française de Pédagogie, vol.102, pp.5-16, 1993.

C. Dussarps, L'abandon en formation à distance : analyse socioaffective et motivationnelle. Distances et médiations des savoirs. Repéré sur le site de la revue, 2015.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01271458

E. Flahaut, Une vie à soi : nouvelles formes de solitude au féminin, 2009.

J. Frayssinhes, Les pratiques d'apprentissage des adultes en FOAD : effet des styles et de l'auto-apprentissage, 2011.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00786627

B. Galand and M. Et-vanlede, Le sentiment d'efficacité personnelle dans l'apprentissage et la formation : quel rôle joue-t-il ? D'où vient-il ? Comment intervenir ? Savoirs, vol.5, pp.91-116, 2005.

I. Giles, An examination of persistence and dropout in the online computerconferenced classrooms, 1999.

S. Grimes and T. Et-antworth, Community college withdrawal decisions: Student characteristics and subsequent reenrollment patterns, Community College Journal of Research and Practice, vol.20, pp.345-361, 1996.

M. Haicault, La gestion ordinaire de la vie en deux, Sociologie du travail, vol.26, issue.3, pp.268-277, 1984.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-01503920

J. Hansen and J. Et-reich, Democratizing education? Examining access and usage patterns in massive open online courses, Science, vol.350, issue.6265, pp.1245-1248, 2015.

A. Jézégou, Apprentissage autodirigé et formation à distance, Distances et savoirs, vol.6, issue.3, pp.343-364, 2008.

D. Kern, La prévention de l'isolement à travers la formation tout au long de la vie spécifique aux personnes âgées -étude sur les besoins de formation des personnes en transition entre l'âge de la retraite et le grand âge, 2007.

R. Kizilcec and E. Schneider, Motivation as a lens to understand online learners: toward data-driven design with the OLEI scale, ACM Transactions on ComputerHuman Interaction (TOCHI) -Special Issue on Online Learning at Scale, issue.2, p.22, 2015.

T. R. Liyanagunawardena, K. Lundqvist, and S. Et-williams, Who are with us: MOOC learners on a FutureLearn course, British Journal of Educational Technology, vol.46, issue.3, pp.557-569, 2015.

L. Morris, C. Finnegan, and S. Et-wu, Tracking student behavior, persistance, and achievement in online courses, The Internet and Higher Education, vol.8, issue.3, pp.221-231, 2005.

J. Piaget, Psychologie et pédagogie, 1969.

J. Reich, MOOC Completion and Retention in the Context of Student Intent. EDUCAUSE Review, Repéré sur le site de la revue, 2014.

A. Riegert, L'éducation numérique peut-elle réduire les inégalités dans l'enseignement supérieur ? Regards croisés sur l'économie, vol.1, pp.237-253, 2015.

C. Rosé, R. Carlson, D. Yang, M. Wen, L. Resnick et al., Social factors that contribute to attrition in MOOCs. L@S '14, Proceedings of the first ACM conference on Learning @ scale conference, pp.197-198, 2014.

R. Ryan and E. Et-deci, Intrinsic and extrinsic motivations: classic definitions and new directions, Contemporary educational psychology, vol.25, pp.54-67, 2000.

A. Tricot, G. Sahut, and J. Et-lemarié, Le document : communication et mémoire, 2016.

G. Vertongen, É. Bourgeois, F. Nils, F. Viron, and J. Et-traversa, Les motifs d'entrée en formation des adultes en reprise d'études universitaires. L'orientation scolaire et professionnelle, vol.38, pp.25-44, 2009.

L. Vygotski, Pensée et langage. Paris : Éditions sociales, 1985.

H. Wenglinsky, Does it compute? The relationship between education technology and student achievement in mathematics, 1998.

P. Willging and S. Et-johnson, Factors that influence students' decision to drop out of online courses, Journal of Asynchronous Learning Networks, vol.8, issue.4, pp.105-118, 2004.