Equalizing superstars: the internet and the democratization of education, American Economic Review: Papers & Proceedings, vol.104, issue.5, pp.523-527, 2014. ,
Apprendre avec le numérique : mythes et réalités, 2014. ,
Factors influencing completion and noncompletion of community college online courses, The American Journal of Distance Education, vol.22, pp.146-158, 2008. ,
Comment: the first and second digital divides, Sociology of Education, vol.74, pp.252-259, 2001. ,
Perceived self-efficacy in cognitive development and functioning, Educational psychologist, vol.28, pp.117-148, 1993. ,
Are schools getting a big enough bang for their education technology buck, 2013. ,
MOOC : en attendant l'innovation. Distances et médiations des savoirs. Repéré sur le site de la revue, 2014. ,
Sociologie du numérique, 2016. ,
Learning and active ageing, Educational Gerontology, vol.32, pp.271-282, 2006. ,
À quoi rêvent les algorithmes. Nos vies à l'heure des big data. Paris : Seuil-La République des idées, 2015. ,
Le troisième âge de l'éducation permanente. Éducation permanente, vol.56, pp.43-69, 1980. ,
L'autoformation : perspectives de recherche, 2010. ,
, Numérique, éducation et apprentissage : Enjeux communicationnels, 2015.
La charge cognitive : théorie et applications, 2007. ,
Utilisations des MOOC : éléments de typologie, 2016. ,
Learning in later life: what seniors want in a learning experience, Educational Gerontology, vol.34, issue.12, pp.1070-1086, 2008. ,
Émergence d'un nouveau secteur des sciences de l'éducation : la sociologie de l'autoformation. Revue Française de Pédagogie, vol.102, pp.5-16, 1993. ,
L'abandon en formation à distance : analyse socioaffective et motivationnelle. Distances et médiations des savoirs. Repéré sur le site de la revue, 2015. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01271458
Une vie à soi : nouvelles formes de solitude au féminin, 2009. ,
Les pratiques d'apprentissage des adultes en FOAD : effet des styles et de l'auto-apprentissage, 2011. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00786627
Le sentiment d'efficacité personnelle dans l'apprentissage et la formation : quel rôle joue-t-il ? D'où vient-il ? Comment intervenir ? Savoirs, vol.5, pp.91-116, 2005. ,
An examination of persistence and dropout in the online computerconferenced classrooms, 1999. ,
Community college withdrawal decisions: Student characteristics and subsequent reenrollment patterns, Community College Journal of Research and Practice, vol.20, pp.345-361, 1996. ,
La gestion ordinaire de la vie en deux, Sociologie du travail, vol.26, issue.3, pp.268-277, 1984. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-01503920
Democratizing education? Examining access and usage patterns in massive open online courses, Science, vol.350, issue.6265, pp.1245-1248, 2015. ,
Apprentissage autodirigé et formation à distance, Distances et savoirs, vol.6, issue.3, pp.343-364, 2008. ,
La prévention de l'isolement à travers la formation tout au long de la vie spécifique aux personnes âgées -étude sur les besoins de formation des personnes en transition entre l'âge de la retraite et le grand âge, 2007. ,
Motivation as a lens to understand online learners: toward data-driven design with the OLEI scale, ACM Transactions on ComputerHuman Interaction (TOCHI) -Special Issue on Online Learning at Scale, issue.2, p.22, 2015. ,
Who are with us: MOOC learners on a FutureLearn course, British Journal of Educational Technology, vol.46, issue.3, pp.557-569, 2015. ,
Tracking student behavior, persistance, and achievement in online courses, The Internet and Higher Education, vol.8, issue.3, pp.221-231, 2005. ,
Psychologie et pédagogie, 1969. ,
MOOC Completion and Retention in the Context of Student Intent. EDUCAUSE Review, Repéré sur le site de la revue, 2014. ,
L'éducation numérique peut-elle réduire les inégalités dans l'enseignement supérieur ? Regards croisés sur l'économie, vol.1, pp.237-253, 2015. ,
Social factors that contribute to attrition in MOOCs. L@S '14, Proceedings of the first ACM conference on Learning @ scale conference, pp.197-198, 2014. ,
Intrinsic and extrinsic motivations: classic definitions and new directions, Contemporary educational psychology, vol.25, pp.54-67, 2000. ,
Le document : communication et mémoire, 2016. ,
Les motifs d'entrée en formation des adultes en reprise d'études universitaires. L'orientation scolaire et professionnelle, vol.38, pp.25-44, 2009. ,
Pensée et langage. Paris : Éditions sociales, 1985. ,
Does it compute? The relationship between education technology and student achievement in mathematics, 1998. ,
Factors that influence students' decision to drop out of online courses, Journal of Asynchronous Learning Networks, vol.8, issue.4, pp.105-118, 2004. ,