Kuflik (Tsvi) & Petrelli (Daniela). 2012. « Personalization in cultural heritage: the road travelled and the one ahead, User Modeling and User-Adapted Interaction, vol.22, issue.1-2, pp.73-99 ,
Guitton (Pascal) & Moreau (Guillaume), Réalité virtuelle et réalité augmentée : Mythes et réalités. ISTE éditions, 2018. ,
, Messing (Solomon) & Adamic (Lada A.). 2015. « Exposure to ideologically diverse news and opinion on Facebook, Bakshy (Eytan), vol.348, issue.6239, pp.1130-1132
in The human-computer interaction handbook, Michel) & Mackay (Wendy). 2003. « Prototyping tools and techniques, pp.106-1031 ,
, Houriez (Simon) & Leleu-Merviel (Sylvie), Bougenies (Fanny), 2015.
, « Musée pour tous : un dispositif de découverte dans les murs et son évaluation, vol.26, pp.115-139
, 2004. « Personalization and the Web from a museum perspective
2001. « A new strategic approach to the museum and its relationship to society, Museum Management and Curatorship, vol.19, issue.1, pp.75-84 ,
, Ruthven (Ian) & Hornecker (Eva). 2019. « The MUSETECH Model: A Comprehensive Evaluation Framework for Museum Technology, Journal on Computing and Cultural Heritage, vol.12, issue.1, pp.1-22
« L'écriture de l'exposition : expographie, muséographie, scénographie », Culture & Musées, vol.16, issue.1, pp.229-238, 2010. ,
, Gottesdiener (Hana) & Le Marec (Joëlle). 2013. « Visiter les musées : expérience, appropriation, participation ». Culture & Musées, Muséologie et recherches sur la culture, pp.73-113
Identity and the Museum Visitor Experience, 2009. ,
« Svevo tour: the design and the experimentation of an Augmented Reality application for engaging visitors of a literary museum, International Journal of Human-Computer Studies, vol.114, pp.20-35, 2018. ,
Approche critique des stratégies de personnalisation dans les Musées : théorie et pratique. Thèse de Doctorat. Arts et sciences de l'art. Médiation de la culture, 2009. ,
Les mises en scène de la visite guidée : communication et médiation, L'Harmattan, 2005. ,
« Espace public et publics d'expositions. Les parcours : une affaire à suivre, Espace urbain en méthodes / sous la direction de Michèle Grosjean & Jean-Paul Thibaud. Marseille : Parenthèses, coll. Eupalinos, pp.29-44, 2001. ,
, Strong (Gary) & Verplank (William). 1992. ACM SIGCHI curricula for human-computer interaction, Mantei (Marilyn), Perlman (Gary)
, « Staying away: why people choose not to visit museums, pp.50-57, 1983.
« Getting a grip on tangible interaction, Proceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems, pp.437-446, 2006. ,
Human-Computer Interactions in Museums, Synthesis Lectures on Human-Centered Informatics, 2019. ,
Stifter (Matthias). 2006. « Learning from Interactive Museum Installations About Interaction Design for Public Settings, Proceedings of the 18th Australia conference on Computer-Human Interaction: Design: Activities, Artefacts and Environments, pp.135-142 ,
Méthodes de design UX : 30 méthodes fondamentales pour concevoir des expériences optimales, 2018. ,
Martine) & Veron (Eliseo). 1983. « Ethnographie d'une Exposition ». Histoires d'expo, Peuple et Culture, pp.29-32 ,
Museum and the Web 2017. GLAMi nomination, 2017. ,
, Lykourentzou (Ioanna), Tobias (Eric)
2013. « Gaming and Cognitive Profiles for Recommendations in Museums, Proceedings of the 8th International Workshop on Semantic and Social Media Adaptation and Personalization, pp.67-72 ,
, User Centered System Design: New perspectives on Human-Computer Interaction, 1985.
, « Blending customisation, context-awareness and adaptivity for personalised tangible interaction in cultural heritage, International Journal of Human-Computer Studies, vol.114, pp.3-19, 2018.
, Ciolfi (Luigina), van Dijk (Dick), Hornecker (Eva), Not (Elena) & Schmidt (Albrecht). 2013. « Integrating material and digital: a new way for cultural heritage ». Interactions, vol.20, pp.58-63
2018. « Phone vs, Tangible in Museums: A Comparative Study », Proceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems, pp.1-12 ,
, Couture (Nadine), Picard (Célia), Bortolaso (Christophe), Derras (Mustapha)
2020. « Designing Tangible Tools for the Creation of Personalized Visits by Museum Professionals, Proceedings of the fourteenth International Conference on Tangible ,
« Totem de Personnalisation : Conception d'une Interface Tangible pour Choix de Parcours de Visite dans les Musées ». Proceedings de la 30ème conférence francophone sur l'Interaction Homme-Machine, Mauriéras (Pierre), Picard (Célia) & Brock (Anke M.), pp.219-226, 2018. ,
, Picard (Célia), Fatmi (Yanis), Franco (Fanny), Guilbert (Sarah), Manéré (Jérémy), Bortolaso (Christophe), Derras (Mustapha), Couture (Nadine) & Brock (Anke M
Your Own Hercules: helping visitors personalize their museum experience, Proceedings of the fourteenth International Conference on Tangible ,
« Flow, Staging, Wayfinding, Personalization: Evaluating User Experience with Mobile Museum Narratives ». Multimodal Technologies and Interaction, vol.2, p.32, 2018. ,
Vayanou (Maria) & Rennick-Egglestone (Stefan J). 2013. « A life of their own: museum visitor personas penetrating the design lifecycle of a mobile experience, Abstracts on Human Factors in Computing Systems, pp.547-552 ,
Hornecker (Eva), Tangible User Interfaces: Past, Present, and Future Directions, 2010. ,
Not (Elena) & Rocchi (Cesare). 2007. « Adaptive, intelligent presentation of information for the museum visitor in PEACH, Zancanaro (Massimo), Busetta (Paolo), Callaway (Charles), vol.17, pp.257-304 ,
Engelke (Timo) & Pujol (Laia). 2014. « Authoring personalized interactive museum stories, Tsangaris (Manolis), Ioannidis (Yannis), Balet (Olivier), Prados (Thibaut), Keil (Jens), pp.37-48 ,
2016. « User categories for digital cultural heritage, First International Workshop on Accessing Cultural Heritage at Scale ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01911212
Rutledge (Lloyd) & Schreiber (Guus). 2008. « Recommendations based on semantically enriched museum collections, Stash (Natalia), vol.6, pp.283-290 ,
Kuflik (Tsvi) & Stock (Oliviero). 2016. « Dynamic personalization based on mobile behavior, Proceedings of the 18th International Conference on Human-Computer Interaction with Mobile Devices and Services Adjunct, pp.978-983 ,