(. Ardissono and . Liliana, Kuflik (Tsvi) & Petrelli (Daniela). 2012. « Personalization in cultural heritage: the road travelled and the one ahead, User Modeling and User-Adapted Interaction, vol.22, issue.1-2, pp.73-99

(. Arnaldi and . Bruno, Guitton (Pascal) & Moreau (Guillaume), Réalité virtuelle et réalité augmentée : Mythes et réalités. ISTE éditions, 2018.

, Messing (Solomon) & Adamic (Lada A.). 2015. « Exposure to ideologically diverse news and opinion on Facebook, Bakshy (Eytan), vol.348, issue.6239, pp.1130-1132

;. Beaudouin-lafon, L. Associates, and . Erlbaum, in The human-computer interaction handbook, Michel) & Mackay (Wendy). 2003. « Prototyping tools and techniques, pp.106-1031

, Houriez (Simon) & Leleu-Merviel (Sylvie), Bougenies (Fanny), 2015.

, « Musée pour tous : un dispositif de découverte dans les murs et son évaluation, vol.26, pp.115-139

, 2004. « Personalization and the Web from a museum perspective

. Bradburne, 2001. « A new strategic approach to the museum and its relationship to society, Museum Management and Curatorship, vol.19, issue.1, pp.75-84

, Ruthven (Ian) & Hornecker (Eva). 2019. « The MUSETECH Model: A Comprehensive Evaluation Framework for Museum Technology, Journal on Computing and Cultural Heritage, vol.12, issue.1, pp.1-22

). Davallon-(jean, « L'écriture de l'exposition : expographie, muséographie, scénographie », Culture & Musées, vol.16, issue.1, pp.229-238, 2010.

. Eidelman, Gottesdiener (Hana) & Le Marec (Joëlle). 2013. « Visiter les musées : expérience, appropriation, participation ». Culture & Musées, Muséologie et recherches sur la culture, pp.73-113

. Falk, Identity and the Museum Visitor Experience, 2009.

. Fenu, « Svevo tour: the design and the experimentation of an Augmented Reality application for engaging visitors of a literary museum, International Journal of Human-Computer Studies, vol.114, pp.20-35, 2018.

. Filippini-fantoni, Approche critique des stratégies de personnalisation dans les Musées : théorie et pratique. Thèse de Doctorat. Arts et sciences de l'art. Médiation de la culture, 2009.

. Gellereau-(michèle, Les mises en scène de la visite guidée : communication et médiation, L'Harmattan, 2005.

. Mariani-rousset, « Espace public et publics d'expositions. Les parcours : une affaire à suivre, Espace urbain en méthodes / sous la direction de Michèle Grosjean & Jean-Paul Thibaud. Marseille : Parenthèses, coll. Eupalinos, pp.29-44, 2001.

, Strong (Gary) & Verplank (William). 1992. ACM SIGCHI curricula for human-computer interaction, Mantei (Marilyn), Perlman (Gary)

, « Staying away: why people choose not to visit museums, pp.50-57, 1983.

. Hornecker, « Getting a grip on tangible interaction, Proceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems, pp.437-446, 2006.

. Hornecker, Human-Computer Interactions in Museums, Synthesis Lectures on Human-Centered Informatics, 2019.

. Hornecker, Stifter (Matthias). 2006. « Learning from Interactive Museum Installations About Interaction Design for Public Settings, Proceedings of the 18th Australia conference on Computer-Human Interaction: Design: Activities, Artefacts and Environments, pp.135-142

. Lallemand, Méthodes de design UX : 30 méthodes fondamentales pour concevoir des expériences optimales, 2018.

. Levasseur, Martine) & Veron (Eliseo). 1983. « Ethnographie d'une Exposition ». Histoires d'expo, Peuple et Culture, pp.29-32

(. Mchugh and . Kelly, Museum and the Web 2017. GLAMi nomination, 2017.

, Lykourentzou (Ioanna), Tobias (Eric)

&. Lepouras and (. George, 2013. « Gaming and Cognitive Profiles for Recommendations in Museums, Proceedings of the 8th International Workshop on Semantic and Social Media Adaptation and Personalization, pp.67-72

, User Centered System Design: New perspectives on Human-Computer Interaction, 1985.

, « Blending customisation, context-awareness and adaptivity for personalised tangible interaction in cultural heritage, International Journal of Human-Computer Studies, vol.114, pp.3-19, 2018.

. Petrelli, Ciolfi (Luigina), van Dijk (Dick), Hornecker (Eva), Not (Elena) & Schmidt (Albrecht). 2013. « Integrating material and digital: a new way for cultural heritage ». Interactions, vol.20, pp.58-63

. Petrelli-(daniela)-&-o'brien, 2018. « Phone vs, Tangible in Museums: A Comparative Study », Proceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems, pp.1-12

. Rey, Couture (Nadine), Picard (Célia), Bortolaso (Christophe), Derras (Mustapha)

&. Brock-(anke and M. , 2020. « Designing Tangible Tools for the Creation of Personalized Visits by Museum Professionals, Proceedings of the fourteenth International Conference on Tangible

. Rey, « Totem de Personnalisation : Conception d'une Interface Tangible pour Choix de Parcours de Visite dans les Musées ». Proceedings de la 30ème conférence francophone sur l'Interaction Homme-Machine, Mauriéras (Pierre), Picard (Célia) & Brock (Anke M.), pp.219-226, 2018.

. Rey, Picard (Célia), Fatmi (Yanis), Franco (Fanny), Guilbert (Sarah), Manéré (Jérémy), Bortolaso (Christophe), Derras (Mustapha), Couture (Nadine) & Brock (Anke M

«. Build, Your Own Hercules: helping visitors personalize their museum experience, Proceedings of the fourteenth International Conference on Tangible

. Roussou, « Flow, Staging, Wayfinding, Personalization: Evaluating User Experience with Mobile Museum Narratives ». Multimodal Technologies and Interaction, vol.2, p.32, 2018.

(. Roussou and . Maria, Vayanou (Maria) & Rennick-Egglestone (Stefan J). 2013. « A life of their own: museum visitor personas penetrating the design lifecycle of a mobile experience, Abstracts on Human Factors in Computing Systems, pp.547-552

. Shaer, Hornecker (Eva), Tangible User Interfaces: Past, Present, and Future Directions, 2010.

. Stock, Not (Elena) & Rocchi (Cesare). 2007. « Adaptive, intelligent presentation of information for the museum visitor in PEACH, Zancanaro (Massimo), Busetta (Paolo), Callaway (Charles), vol.17, pp.257-304

(. Vayanou and . Maria, Engelke (Timo) & Pujol (Laia). 2014. « Authoring personalized interactive museum stories, Tsangaris (Manolis), Ioannidis (Yannis), Balet (Olivier), Prados (Thibaut), Keil (Jens), pp.37-48

. Walsh, 2016. « User categories for digital cultural heritage, First International Workshop on Accessing Cultural Heritage at Scale
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01911212

. Wang, Rutledge (Lloyd) & Schreiber (Guus). 2008. « Recommendations based on semantically enriched museum collections, Stash (Natalia), vol.6, pp.283-290

J. Wecker-(alan, Kuflik (Tsvi) & Stock (Oliviero). 2016. « Dynamic personalization based on mobile behavior, Proceedings of the 18th International Conference on Human-Computer Interaction with Mobile Devices and Services Adjunct, pp.978-983